مردم می توانند از برگ های پاییزی در زمین‌های کشاورزی و باغات خود استفاده کنند تا در فصل پاییز و زمستان بر اثر سرما و بارش، تبدیل به کود های گیاهی و کودبرگ شود که این مهم برای کشاورزی بسیار مفید است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی خبرهای همشرقی، با شروع فصل پاییز برگ های پاییزی و سوزاندن آنها در شهرها معضل است چرا که در نهایت باعث آلودگی هوا خواهد شد در حالی که این برگ ها به زعم بسیاری به عنوان پسماند کشاورزی محسوب می شود و می تواند به عنوان کود برگ در باغات و زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

سوزاندن برگ های پاییزی موجب آلودگی آب، خاک و هوا می شود

صفری، شهردار دماوند، در خصوص بحث سوزاندن برگ های پاییزی و مسئولیت شهرداری گفت: شهرداری دماوند همچون دیگر شهرداری ها متولی پاکسازی و رفت و روب سطح شهر است که در صورت ریختن برگ‌های پاییزی نسبت به جمع‌آوری آن اقدام می‌کند اما در قطعات مالکیتی که مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد، شهرداری دخالت قانونی در این خصوص ندارد و تنها می‌تواند در مواردی که تجاوز به حریم و یا ساخت و ساز غیرمجاز صورت می‌گیرد، ورود کند.
شهردار دماوند در ادامه با تاکید بر این که سوزاندن برگ های پاییزی موجب آلودگی آب، خاک و هوا می شود، خاطر نشان کرد: این بخش مربوط به اداره محیط زیست است که از ریاست محترم اداره محیط زیست شهرستان تقاضا داریم در این خصوص مداخله نموده تا این معضل حل شود.

سوزاندن پسماندهای کشاورزی خلاف مقررات است

فریدی، رئیس محیط زیست شهرستان دماوند، نیز در این خصوص سوزاندن پسماندهای کشاورزی را خلاف مقررات و جرم دانست و اذعان داشت: سوزاندن برگ‌های پاییزی که به نوعی پسماند کشاورزی در حوزه باغی محسوب می شوند، بر خلاف مقررات است چراکه موجب آلودگی هوا خواهد شد؛ به ویژه در فصل پاییز که رو به سرما می رویم و شاهد اینورژن یا وارونگی هوا هستیم.
رئیس محیط زیست شهرستان دماوند با تاکید بر این که دماوند در این فصل تحت تاثیر هوای استان تهران قرار گرفته و قطعاً آلودگی به سمت دماوند نیز خواهد آمد، اشاره داشت: آتش زدن برگ ها و پسماندهای کشاورزی قطعاً وضعیت آلودگی هوا را تشدید خواهد کرد.
وی در خصوص اقدامات این اداره برای رفع این معضل اظهار داشت: تاکنون مکاتباتی با جهادکشاورزی، بخشداری، فرمانداری و شهرداری ها انجام شده و تقاضای کمک داشتیم، زیرا تعداد افرادی که اقدام به آتش زدن برگ ها در سطح شهر می‌کنند، زیاد است؛ با توجه به اینکه ممکن است عده ای از شهروندان بی اطلاع از قوانین هوای پاک و محیط زیست باشند، به همیت دلیل به صورت حضوری به در منازل رفته و در صورت مشاهده، تذکرات لازم داده می‌شود ولی در صورت تکرار ممکن است پیگرد قضایی داشته ‌باشد و براساس قانون هوای پاک اعلام جرم کنیم.

محیط زیست شهرستان دماوند اکنون درحد توان خود به صورت حضوری مخاطرات این عمل را به شهروندان گوشزد می کند، قطعاً ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در این زمینه و استفاده از برگ های پاییزی بعنوان کودبرگ نمود و اهمیت بیشتری می یابد.
همانطور که اشاره شد مردم می توانند از برگ های پاییزی در زمین‌های کشاورزی و باغات خود استفاده کنند تا در فصل پاییز و زمستان بر اثر سرما و بارش، تبدیل به کود های گیاهی و کودبرگ شود که این مهم برای کشاورزی بسیار مفید است.
 
انتهای پیام/*