شهردار دماوند گفت: کشتارگاه این شهر بعد از گذشته سال ها که به عنوان یک معضل بهداشتی محسوب می شد با اتمام فاز تصفیه خانه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، اکنون پساب آن تصفیه شده و آب کشاورزی تولید می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی خبرهای همشرقی، عباس صفری، شهردار دماوند، با اشاره به تکمیل پروژه تصفیه خانه کشتارگاه شهر دماوند اظهار داشت: کشتارگاه شهر دماوند یکی از مراکز خدماتی است که طی سالیان گذشته به دلیل نداشتن موقعیت و امکانات مناسب به عنوان یک معضل بهداشتی محسوب می شد.

وی ادامه داد: گرچه در گذشته این مرکز خارج از محدوده شهری قرار داشت ولی به مرور زمان با توسعه شهر، افزایش جمعیت و همچنین احداث دانشگاه آزاد اسلامی در این محدوده، این مرکز در داخل شهر قرار گرفت و طی سالهای گذشته به دلیل داشتن بوی نامطبوع از پساب کشتارگاه، نارضایتی هایی را برای ساکنین اطراف این مرکز به ویژه دانشگاه آزاد و بیمارستان سوم شعبان دماوند ایجاد می کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته درگذشته جهت ساماندهی این مرکز موثر نبود، خاطرنشان کرد: در گذشته پساب کشتارگاه در محل سپتیک این مرکز ذخیره و بعد از مدتی، تخلیه می شد که همین امر علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع و آلودگی، موجب جاری شدن پساب به خیابان اصلی می گردید.

شهردار دماوند تصریح کرد: با توجه به ضرورت حفظ محیط زیست و همچنین پیگیری های اداره محیط زیست شهرستان، شهرداری دماوند همت خود را جهت رفع این مشکل بکار بست.

صفری ادامه داد: طی چندین قرارداد و مطالعات صورت گرفته توسط مشاورین متخصص، توانستیم پساب کشتارگاه را در یک فرآیند محیط زیستی و بهداشتی به مصارف کشاورزی تبدیل کنیم؛ این پروژه که با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به اتمام رسیده است، جزء معدود فعالیت هایی است که در سطح استان و حتی کشور می توان از آن نام برد.

وی افزود: این پروژه علاوه براینکه محیط زیست را آلوده نمی کند، مشکل آبهای سطحی و پساب کشتارگاه که در گذشته هزینه قابل ملاحظه ای برای شهرداری بابت تخلیه سپتیک به همراه داشت و به دلیل بوی نامطبوع برای شهروندان ناراضی کننده بود، رفع شد و اکنون می توان از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز و عملیات های عمرانی استفاده کرد.

این مقام مسئول بیان داشت: هم اکنون پساب کشتارگاه با مواد نانو در حال تصفیه است و روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار لیتر نسبت به فعالیت کشتارگاه، آب کشاورزی تولید می کند و محصول حاصل از آن کاملا با معیارهای محیط زیست همخوانی دارد.

صفری همچنین به خدمات صورت گرفته در این مرکز طی سال های اخیر اشاره کرد و افزود: همچنین جهت پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه‌کنگو، دستگاه پیش سرد کن درمحل کشتارگاه دام توسط شهرداری خریداری و نصب شده است و ساختمان اداری کشتارگاه نیز که در گذشته استانداردهای لازم بهداشتی را نداشت، ساماندهی شد.

شهردار دماوند بیان داشت: در حال حاضر، اصلاح و ساماندهی محوطه کشتارگاه را در دستور کار داریم که با اتمام فاز نهایی این پروژه، می توان گفت در حوزه خدمات شهری مجموعه کشتارگاه که شامل محل کشتار، محل تصفیه فاضلاب، پساب کشتارگاه و ساختمان اداری این مرکز است، یک فضا و تاسیسات شهری مطلوبی را به شهروندان محترم هدیه خواهیم کرد.

شهردار دماوند یکی از وظایف شهرداری را در حوزه مواد غذایی توجه به سلامت مردم و جامعه دانست و گفت: ارائه خدمات مطلوب به شهروندان وظیفه ما است و این مهم طی این سالها همواره سرلوحه کار شهرداری بوده است.

 
انتهای پیام/*