وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با پیگیری و صحبت‌هایی که انجام شد احداث پایگاه انتقال خون در شهرستان فیروزکوه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه شرقی، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز اظهار کرد: در طبقه‌بندی مراکز درمانی یکسری مراکز به عنوان مراکز درمانی اولیه مطرح هستند، یکسری مراکز هم برای درمان‌های کلی هستند؛ با توجه به جمعیتی که در هر منطقه وجود دارد، این طبقه‌بندی صورت می‌گیرد. درمان‌های اولیه در مراکز اولیه و جراحی‌ها و تجهیزات پیشرفته در مراکز ثانویه در سطح جمعیتی بالاتر انجام می‌شود.

وی افزود: مرکز درمانی بیمارستان امام خمینی(ره) فیروزکوه که در سال ۸۵ افتتاح شده، یک مرکز درمانی سطح اولیه است و از لحاظ امکاناتی خوشبختانه در سطح خوبی قرار دارد، حتی مرکز سی‌تی‌اسکن که معمولاً به این سطح تعلق داده نمی‌شود، در این مکان فراهم شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره داشت: با توجه به موقعیت مکانی شهرستان فیروزکوه و پرتردد بودن آن در ایام تعطیل، این مرکز درمانی در مسئله تصادفات دارای اهمیت است و برای رسیدگی اولیه به بیماران در اثر تصادفات این بیمارستان جایگاه مهمی دارد.

عین‌اللهی در ادامه با اشاره به پایگاه انتقال خون تاکید کرد: با پیگیری و صحبت‌هایی که انجام شد، احداث پایگاه انتقال خون در شهرستان فیروزکوه در دستور کار قرار خواهد گرفت. کارهای درمانگاهی در این بیمارستان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از حدود ۲۰ آبان طرح پویش سلامت را آغاز کردیم که این پویش با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد، تا امروز ۴۴ میلیون نفر در این پویش شرکت کردند که رکورد حمایت‌های مردمی در حوزه سلامت شکسته شد که این یک رکورد بی‌نظیر قبل و بعد از انقلاب است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: این پویش نشان داد در سطح شهرنشینی دچار بیماری‌های غیرواگیر هستیم و مردم باید به فکر سلامت خود باشند؛ نزدیک به یک میلیون نفر دچار فشارخون بالا بودند که خود مطلع نبودند، همچنین۴۰۰ هزار نفر قندخون بالا داشتند که خود مطلع نبودند که با این پویش این افراد تحت درمان قرار گرفتند تا از وقوع بیماری‌هایی همچون سکته مغزی و قلبی و عوارض دیگر جلوگیری شد.

عین‌اللهی بیان کرد: حدود ۱۰ میلیون نفر مشکوک به فشارخون و ۳ میلیون نفر مشکوک به دیابت در این پویش شناسایی شدند که این افراد هم تحت نظر قرار می‌گیرند. در شهرنشینی مردم باید سبک زندگی جدید و سالمی را داشته باشند و از مصرف مواد غذایی با چربی، نمک و شکر بالا خودداری کنند.

وی افزود: امروزه افزایش استفاده از غذاهای فست‌فودی و تنقلات منجر به چاقی کودکان شده که بسیار خطرناک است. یکی از معضلات امروز ما در مدارس چاقی کودکان است به خصوص که در دوران کرونا این امر به دلیل فعالیت کمتر کودکان و دانش‌آموزان تشدید شد.

وزیر بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه پویش مذکور کاملاً رایگان است، اشاره کرد: چاقی، فشارخون و قندخون از عواملی است که منجر به بیماری‌های دیگر خواهد شد.بنابراین اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مرحله اول به صورت پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده است.

عین‌اللهی در ادامه افزود: در این مرحله از پویش ملی سلامت افراد بالای ۱۸ سال مورد ارزیابی و افراد بیمار تحت درمان قرار گرفتند، در مرحله بعدی پویش ملی سلامت کودکان که بعد از مطالعات اولیه در زمان مناسب شروع خواهد شد تا این غربالگری برای کودکان هم صورت گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه پویش ملی سلامت در فیروزکوه ۱۰۰ درصد اجرا شده، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جدید مرحله دوم پویش اجرایی شود، اکنون این مرحله در فاز مطالعاتی و اقدامات اولیه است، امیدواریم بتوانیم در پیشگیری از بیماری‌ها اقدامات خوبی انجام دهیم.

انتهای پیام/*